Mi is az a pénzügyi kultúra?

Mi is az a pénzügyi kultúra?

Hogyan definiálhatjuk a pénzügyi kultúrát:

"A pénzügyi ismeretek és képességek olyan szintje, amelynek segítségével az egyének képesek az alapvető pénzügyi információkat értelmezni, tudatos döntéseket hozni, felmérve döntésük lehetséges jövőbeni pénzügyi következményeit."

A pénzügyi kultúra sajnos nálunk gyerek cipőben jár, hiszen a pénzintézetek azt hitették el velünk, hogy csak is ők értenek a pénzügyekhez és a termékekhez. Ez természetes, hiszen az ő érdekeik ütköznek az ügyfelek érdekeivel. Hiszen a pénzintézetek érdeke a termékek eladása és a profit megszerzés.

Aktualis pénzpiaci helyzet. Vajon mit hoz  ajövő?

Aktualis pénzpiaci helyzet. Vajon mit hoz ajövő?

Ami most történik, a pénzpiacon azt jelenleg állóvíznek nevezném. A világon semmit nem tesznek annak a helyzetnek a megoldására, aminek a fő kiváltói éppen ők a pénzügyi szolgáltatóik. Természetesen ezt soha nem fogják elismerni. Ezért úgy tesznek mintha semmi sem történt volna és várják, hogy magától megoldódjanak a problémák.

Perek lesznek perek hátán a bankok és a károsultak között. Ezzel jó pár év el fog menni és persze közben semmi nem változik, ami az üzletpolitikájukat illeti. Mivel a bankok a jelenlegi gazdasági rendszer hajtómotorjai, ez az országnak sem tesz jót és nem haladunk előre. Egyre több adó kerül bevezetésre és nőnek a lakosság terhei.

Hogyan kommunikáljunk a pénzintézetekkel, bankokkal?

Hogyan kommunikáljunk a pénzintézetekkel, bankokkal?

A legtöbb esetben mikor levelet kapunk hivatalos helyről, főleg pénzintézetről szeretjük odázni a levél felbontását, értelmezését és megválaszolását.

Ez a stratégia mindig a lehető legrosszabb jövőt vetíti előre számunkra.

Tapasztalatom szerint a megelőzés mindig a legjobb lehetőség. Nem várom meg a problémát, hanem megelőzöm. Persze nagyon fontos, hogy ha ilyen helyzetbe kerülünk, felismerjük és a megoldást is megtaláljuk a probléma megoldására. Ha nem tudom megelőzni a problémát, akkor sem odázom el a kommunikációt.

A pénzügyi tervezés fontossága, azaz stratégia tervezés.

A pénzügyi tervezés fontossága, azaz stratégia tervezés.

Aki lottózik és ettől így várja a meggazdagodás lehetőségét, annak csak szerencsére van szüksége. Aki viszont nem a lottóra számít és a szerencsére, annak stratégiára van szüksége. Stratégia pedig nem működik pontos analízis nélkül. Sokan gondolják azt és persze ez a legegyszerűbb védekezés, hogy „nekem erre nincs pénzem”. Az is tévhit, hogy elég azt megnézni mennyi a bevételünk és a kiadásunk. Ez nem analízis, hanem egy matematikai művelet.

Az analízis lényege, hogy megnézzük, mire mennyit költünk, miért arra költünk, miért annyit költünk.

Milyen kockázatokat rejtenek a pénzügyi termékek?

Milyen kockázatokat rejtenek a pénzügyi termékek?

Itt a hitelekről van szó, hiszen a hitelekben van a legtöbb kockázat. A különféle hitel lehetőségek sokasága vesz körül minket. Jönnek az ingerek minden felől a vásárlásra ösztönözve. Ha már hitelből vásárlunk, azt tegyük úgy, hogy a legjobb hitel terméket válasszuk ki és csak olyan dologra vegyünk igénybe hitelt, ami tényleg szükséges.

A vásárlás soha nem kötelező nem kényszer, hanem szükség.

Az pedig, hogy mire van, szükségünk mi tudjuk eldönteni. Fontos, hogy legyünk tisztában a saját anyagi helyzetünkkel és mérjük, fel meddig tudunk elmenni úgy, hogy még nem hozzuk veszélybe a mindennapjainkat.

Milyen pénzügyi termékekre lehet szükségem, és mik a feleslegesek!

Milyen pénzügyi termékekre lehet szükségem, és mik a feleslegesek!

Ez egy nagyon fontos, ha nem a legfontosabb kérdések egyike. Nem elég azt eldönteni mik azok a termékek, azok belső tartalma is sok minden függvénye. Hiszen teljesen mások lehetnek az igényei egy kőművesnek, mint egy tisztviselőnek. Más lehet az igénye egy egyedül élőnek, mint egy családosnak. Természetesen a gyerekekre is kell gondolnunk és vannak olyan termékek, amire már akár születéstől szükség lehet.

Ilyenkor mindenki azt gondolja, hogy persze szükségem lenne ilyen – olyan termékre, de miből fizessem ki?


"A míveletlen föld csak gazt terem; A lélek is csak úgy emelkedik A józanság tisztább világához, Ha a tudományok és isméretek Tárából gazdag zsákmányt gyűjt magának. Mit vársz olly agytól, melyben nincs egyéb, Mint kártya, bor, pagát, szeles dagály?" Berzsenyi Dániel
Díj és kötelezettség mentes lehetőség a képzés bemutatására! A bemutató helyszíne a Bank Center Irodaház.
Első időpont Szeptember eleje és tovább folyamatosan hetente.

Milyen termék csoportok vannak a pénzpiacon?
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

Amikor olyan helyzetbe kerülünk, hogy el kell döntenünk, mire is van szükségünk, fontos meghatározni, hogy melyik terület az, amelyik a segítségünkre lehet. Ha itt nem jó irányba indulunk el, az később nagyon sokba kerülhet. Nagyon nagy termékválasztékkal rendelkeznek a banki, biztosítói, megtakarítási, befektetési, pénzügyi szolgáltatói szektorok.  

Melyik csoport mire való?
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

A termékcsoportok között sokszor van átfedés és az is előfordul, hogy több problémát egy adott csoportba tartozó termékkel is megoldhatunk. Gondot sokszor az jelent, ha érzelmi alapon hozzuk meg a döntéseinket, amikor egy reklám, szórólap, szomszéd tanácsára vásárolunk. Nem a termékek használata jelenti a fő gondot, hanem a helytelen vagy felesleges használata. 

Csoportokon belüli termékek, melyik mire való?
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

Ez szokta a legnagyobb gondot jelenteni. Eldönteni, melyik termék mire való. Megvegyem? Ne vegyem? Kell ez nekem? Mire jó? Ki tudom fizetni? Mikor vegyem meg? Van-e már ilyenem? Kitől vegyem meg? Melyik a legjobb? Mitől jobb, mint a másik? Mire figyeljek? Mi alapján döntsem el, hogy kell-e nekem, vagy sem? Az egy szerencsés helyzet, ha felteszem magamnak ezeket a kérdéseket, de a legtöbb esetben a szolgáltatók célirányos kérdésekkel, kérdőívekkel befolyásolják a döntéseinket és az érzelmeinkre hatva mindig az a végeredmény, hogy ha most nem csinálok semmit, akkor nagy hibát követek el. A kérdések úgy vannak felépítve, hogy nem lehet más a válaszom csak az, hogy kell nekem az a termék, amit éppen el akarnak adni. Az érzelmeinkre hatva és hallgatva soha nem szabad pénzügyi kérdésben dönteni! Ezt csak racionálisan, célirányos logika és biztos stratégia mentén szabad megtenni. 

Mik azok a termékek, amire mindenképpen szükség van egy családban!
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

Ez egy nagyon fontos, ha nem a legfontosabb kérdések egyike. Nem elég azt eldönteni, melyek azok a termékek, amelyek szükségesek, azok belső tartalma is sok minden függvénye. Hiszen teljesen mások lehetnek az igényei egy kőművesnek, mint egy tisztviselőnek. Más lehet az igénye egy egyedül élőnek, mint egy családosnak. Természetesen a gyerekekre is kell gondolnunk, és vannak olyan termékek, amire már akár születéstől szükség lehet. Ilyenkor mindenki azt gondolja, hogy persze, szükségem lenne ilyen-olyan termékre, de miből fizessem ki? Akkora már a termékválaszték a szolgáltatóknál, hogy bárki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet.

El sem hinnénk, hogy sokszor milyen alacsony áron lehet pl. egy balesetbiztosításhoz jutni! Valamint a termékeknek ára van, ez igaz, de azt is mérlegelnünk kell minden esetben, - ha nem rendelkezünk vele, nem költünk rá, nem használjuk - mit veszíthetünk? A pénzügyi kultúra képzés ebben is segíteni fog Önnek, hogy tudja mik azok a fontos termékek, amire szüksége van, és azok mennyibe kerülnek. Meg fog lepődni! Egy átlagos, négytagú család átlagos jövedelmi viszonyait tekintve, ahol két szülő van és keres, ott a két jövedelem 15-20%-ából hét termékkel szinte minden kockázat és igény lefedhető. Természetesen nagyon sok lehetőség van rugalmasan kezelni a termékek adta előnyöket a saját lehetőségeinkhez mérve. 

Mi az, ami szabadon választható, de ajánlott.
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

Vannak olyan élethelyzetek, szakmák, körülmények, amikor egy adott életszakaszban rövidebb-hosszabb időre bizonyos termékekre szükségünk lehet. Mivel az adott esetekben ezekre a változásokra fel tudunk készülni, ezért mérlegelési lehetőségünk is sokkal több van. Fontos, hogy ezek olyan termékek legyenek, amelyek rugalmas feltételekkel rendelkeznek, hiszen csak meghatározott időre van vagy lehet rájuk szükségünk. Ilyen helyzet lehet egy új autóvásárlása, utazás, építkezés, munkahelyi körülmények megváltozása. A céltudatos, stratégiában való gondolkodás ilyen helyzetben sokat segít, hiszen ha megtervezhetünk valamit, arra fel is tudunk készülni minden tekintetben. 

Mi az, ami néha elkerülhetetlen viszont a használata kockázatokat rejt!
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

Itt a hitelekről van szó, hiszen a hitelekben van a legtöbb kockázat. A különféle hitel lehetőségek sokasága vesz körül minket. Jönnek az ingerek minden felől a vásárlásra ösztönözve. Ha már hitelből vásárolunk, azt tegyük úgy, hogy a legjobb hitel terméket válasszuk ki, és csak olyan dologra vegyünk igénybe hitelt, ami tényleg szükséges. A vásárlás soha nem kötelező, nem kényszer, hanem szükség. Azt pedig, hogy mire van szükségünk, mi tudjuk eldönteni. Fontos, hogy legyünk tisztában a saját anyagi helyzetünkkel, és mérjük fel meddig tudunk elmenni úgy, hogy még nem hozzuk veszélybe a mindennapjainkat. A legtöbb esetben a fogyasztási hitelt elköltjük, és a bérből, jövedelemből kell visszafizetnünk. De a fogyasztási hitelt a legtöbb esetben össze lehet kötni egy olyan megoldással, hogy még jól is kijöhetünk a hitelből, de ami biztos és fontosabb, nem érhet minket kellemetlen meglepetés.