Mi is az a pénzügyi kultúra?

Mi is az a pénzügyi kultúra?

Hogyan definiálhatjuk a pénzügyi kultúrát:

"A pénzügyi ismeretek és képességek olyan szintje, amelynek segítségével az egyének képesek az alapvető pénzügyi információkat értelmezni, tudatos döntéseket hozni, felmérve döntésük lehetséges jövőbeni pénzügyi következményeit."

A pénzügyi kultúra sajnos nálunk gyerek cipőben jár, hiszen a pénzintézetek azt hitették el velünk, hogy csak is ők értenek a pénzügyekhez és a termékekhez. Ez természetes, hiszen az ő érdekeik ütköznek az ügyfelek érdekeivel. Hiszen a pénzintézetek érdeke a termékek eladása és a profit megszerzés.

Aktualis pénzpiaci helyzet. Vajon mit hoz  ajövő?

Aktualis pénzpiaci helyzet. Vajon mit hoz ajövő?

Ami most történik, a pénzpiacon azt jelenleg állóvíznek nevezném. A világon semmit nem tesznek annak a helyzetnek a megoldására, aminek a fő kiváltói éppen ők a pénzügyi szolgáltatóik. Természetesen ezt soha nem fogják elismerni. Ezért úgy tesznek mintha semmi sem történt volna és várják, hogy magától megoldódjanak a problémák.

Perek lesznek perek hátán a bankok és a károsultak között. Ezzel jó pár év el fog menni és persze közben semmi nem változik, ami az üzletpolitikájukat illeti. Mivel a bankok a jelenlegi gazdasági rendszer hajtómotorjai, ez az országnak sem tesz jót és nem haladunk előre. Egyre több adó kerül bevezetésre és nőnek a lakosság terhei.

Hogyan kommunikáljunk a pénzintézetekkel, bankokkal?

Hogyan kommunikáljunk a pénzintézetekkel, bankokkal?

A legtöbb esetben mikor levelet kapunk hivatalos helyről, főleg pénzintézetről szeretjük odázni a levél felbontását, értelmezését és megválaszolását.

Ez a stratégia mindig a lehető legrosszabb jövőt vetíti előre számunkra.

Tapasztalatom szerint a megelőzés mindig a legjobb lehetőség. Nem várom meg a problémát, hanem megelőzöm. Persze nagyon fontos, hogy ha ilyen helyzetbe kerülünk, felismerjük és a megoldást is megtaláljuk a probléma megoldására. Ha nem tudom megelőzni a problémát, akkor sem odázom el a kommunikációt.

A pénzügyi tervezés fontossága, azaz stratégia tervezés.

A pénzügyi tervezés fontossága, azaz stratégia tervezés.

Aki lottózik és ettől így várja a meggazdagodás lehetőségét, annak csak szerencsére van szüksége. Aki viszont nem a lottóra számít és a szerencsére, annak stratégiára van szüksége. Stratégia pedig nem működik pontos analízis nélkül. Sokan gondolják azt és persze ez a legegyszerűbb védekezés, hogy „nekem erre nincs pénzem”. Az is tévhit, hogy elég azt megnézni mennyi a bevételünk és a kiadásunk. Ez nem analízis, hanem egy matematikai művelet.

Az analízis lényege, hogy megnézzük, mire mennyit költünk, miért arra költünk, miért annyit költünk.

Milyen kockázatokat rejtenek a pénzügyi termékek?

Milyen kockázatokat rejtenek a pénzügyi termékek?

Itt a hitelekről van szó, hiszen a hitelekben van a legtöbb kockázat. A különféle hitel lehetőségek sokasága vesz körül minket. Jönnek az ingerek minden felől a vásárlásra ösztönözve. Ha már hitelből vásárlunk, azt tegyük úgy, hogy a legjobb hitel terméket válasszuk ki és csak olyan dologra vegyünk igénybe hitelt, ami tényleg szükséges.

A vásárlás soha nem kötelező nem kényszer, hanem szükség.

Az pedig, hogy mire van, szükségünk mi tudjuk eldönteni. Fontos, hogy legyünk tisztában a saját anyagi helyzetünkkel és mérjük, fel meddig tudunk elmenni úgy, hogy még nem hozzuk veszélybe a mindennapjainkat.

Milyen pénzügyi termékekre lehet szükségem, és mik a feleslegesek!

Milyen pénzügyi termékekre lehet szükségem, és mik a feleslegesek!

Ez egy nagyon fontos, ha nem a legfontosabb kérdések egyike. Nem elég azt eldönteni mik azok a termékek, azok belső tartalma is sok minden függvénye. Hiszen teljesen mások lehetnek az igényei egy kőművesnek, mint egy tisztviselőnek. Más lehet az igénye egy egyedül élőnek, mint egy családosnak. Természetesen a gyerekekre is kell gondolnunk és vannak olyan termékek, amire már akár születéstől szükség lehet.

Ilyenkor mindenki azt gondolja, hogy persze szükségem lenne ilyen – olyan termékre, de miből fizessem ki?


"A míveletlen föld csak gazt terem; A lélek is csak úgy emelkedik A józanság tisztább világához, Ha a tudományok és isméretek Tárából gazdag zsákmányt gyűjt magának. Mit vársz olly agytól, melyben nincs egyéb, Mint kártya, bor, pagát, szeles dagály?" Berzsenyi Dániel
Díj és kötelezettség mentes lehetőség a képzés bemutatására! A bemutató helyszíne a Bank Center Irodaház.
Első időpont Szeptember eleje és tovább folyamatosan hetente.

Mi is az a pénzügyi kultúra?
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

A pénzügyi kultúra sajnos nálunk ismeretlen fogalom, hiszen a pénzintézetek azt hitették el velünk, hogy csak is ők értenek a pénzügyekhez és a termékekhez. Ez természetes, hiszen az ő érdekeik ütköznek az ügyfelek érdekeivel. Hiszen a pénzintézetek érdeke a termékek eladása és a profit megszerzése. A mi érdekünk viszont az lenne, hogy akkor és olyan termékeket vásároljunk, amikre valóban szükségünk van. Ezzel szemben külső behatások miatt vásárolunk termékeket. De ki az, aki megmondja mikor, milyen termékre van szükségünk, miért van szükségünk rá és mire jó az nekünk, valamint mennyit költsünk rá? A pénzintézeteknek nem érdeke és nem is kötelessége azt firtatni, milyen pénzügyi termékekkel rendelkezünk, mielőtt eladnak nekünk egy terméket. Ezzel bizony nekünk kéne tisztába lenni. Valamint azzal is, hogy milyen jogaink és kötelezettségeink vannak egy adott pénzintézettel szemben, illetve milyen módon kell intézni és hogyan egy adott ügyet. Hogyan kell stratégiában gondolkodni? Az átlagos magyar emberek évente összesen 5-6 órát foglalkoznak a pénzügyeikkel. Azt gondolom ez nagyon kevés és a mi a legfontosabb, ebben az is benne van, hogy sorban állunk a postán, a csekkbefizetésre várva. Sokkal többet kellene foglalkoznunk a pénzügyeinkkel és rendszeresen. 

Miért van szükség rá?
- Egyedülálló pénzügyi kultúra képzés magánszemélyeknek, cégeknek. Hogy Ön is tisztán lásson!

 

Az 1950-es évektől 1989-ig nem igazán volt szükség erre, hiszen teljesen mások voltak az akkori pénzügyi lehetőségek, mint ma. Az akkori pénzügyi világ végtelenül egyszerű volt és követhető. Volt három pénzintézet: OTP, Takarékszövetkezet és a Posta, és ezeknek volt összesen 10-12 termékük. Ezek a termékek könnyen átláthatók voltak, de igazából nem is nagyon kellett megtanulni őket, hiszen bármilyen terméket is választottunk – legyen az valamilyen megtakarítás vagy hitel – könnyen tudtuk fizetni, hiszen volt miből. Ebben a közegben nem volt szükségünk pénzügyi kultúrára vagy estlegesen olyan képzésekre, ahol ezt elsajátíthattuk volna. 

 

Következett a rendszerváltozás 1989-ben. Minden szinten elkezdődött az átalakulás – ráadásul nagyon gyorsan. Sajnos erre a változásra nagyon kevesen tudtak felkészülni. Amilyen elzárt körülmények között éltünk és tartottak minket az elmúlt rendszerben, most ennek az ellenkezője történt és hirtelen kinyílt a világ. Erre viszont senki nem készített fel minket. Olyan országgá váltunk a többi már kapitalista ország számára, ahol nyílt a piac és lehet jönni, mert ez számukra csak egy újabb üzleti lehetőség, hiszen itt minden újnak számít és nagy a felvevő piac. Beindult a piacgazdaságnak nevezett verkli. Jöttek az új pénzintézetek, alapkezelők, biztosítási alkuszcégek és mindenki kereste azt a szelet tortát, ami az övé lehet. Mivel a pénzintézetek tudták mennyi pénz van az embereknél, hiszen itthon nem volt mire költeni az elmúlt rendszerben, ezért megkezdték azt a termékeladási dömpinget, amit csak a válság tudott 2007-ben lelassítani. Ekkora már több mint 50 pénzintézet volt közel 300 termékkel a piacon. És megjelent egy teljesen új dolog a pénzpiacon: a bróker cég, majd követték őket a pénzügyi tanácsadó cégek. Ezek a cégek olyan üzletpolitikát alkalmaztak, amilyen addig nem volt tapasztalható a pénzpiacon a meglévő pénzintézeteknél. Elkezdődött egy olyan „tanácsadással” egybekötött termékértékesítés, ami a legtöbb ügyfélnél sajnos nem hozott sok sikert. Természetesen itt is a termékeladás volt a fő cél és a mindenek feletti profit szerzés. A válság hatására nagyon sok pénzügyi cég üzletpolitikája megbukott és ez abból is látszik, hogy nagyon sok bank és biztosító szerződést bontott a pénzügyi tanácsadó és bróker cégekkel. Megszigorították a szabályozást. De ezt követően azok a bróker cégek, akik életben tudtak maradni, folytatták ugyanott, ahol abbahagyták. A pénzügyi világ olyan gyorsan fejlődik és változik, hogy muszáj lépést tartania annak, aki nem szeretne lemaradni. Túlságosan sokrétűek a szerződések, sok a kisbetűs rész, és ami a legfontosabb: senki nem képzi az embereket, hogyan, mikor, mit tegyenek? A pénzügyi kultúra képzés ezt a célt szolgálja és azt, hogy ne legyenek az emberek soha többé kiszolgáltatva az úgynevezett „pénzügyi szolgáltatóknak”.